Hyperkinectic Kayak
En Hyperkinetic Kayak tilrettelagt med interaktion, 3D virtual reality og lyd søger at skabe en affektiv, emotionel og lokal opkoblings på de konsekvenser det anthropocene har på fjerne steder, som kun ganske få har besøgt.
En 6 meter lang hvid kajak skærer igennem det mørke rum. Kajakken er nedsunken i et stor sort podie hvorfra man har adgang til kajakken. Foran ved sædet sidder en pagaj fastlåst i en styringsanordning. Foran kajakken breder sig en 6 x 4 meter stor skærm hvorpå et ishav langsomt udfolder sig rumligt, set igennem de fremlagte 3D briller. Kajakken sejler driver langsomt rundt på havoverfladen og i mellem store wireframede isbjerge. Pludselig bryder et af wireframene ud i et pink bølget mønster som indfanger kajakken. Dette er et af mange overraskende effekter ved de gennemsigtige isbjerge. Lyden i rummet er smeltelyde koblet med ambientmusik.
En publikum sætter sig op i kajakken og straks flyttes den drivende oplevelsen til at følge de bevægelser som den roende publikum udøver. Kajakken forholder sig ikke kun til havoverfladen, men dykker under vandoverfladen og letter flyvende rundt mellem isbjergenes wireframe.
På væggen overfor vises en digital måling af temperaturen ved Quanaq som er det nordligste målingspost DMI har i Grønland. Quanaq er stedet hvor den oprindelige inuit kultur blev flyttet til for at give plads til Thulebasen. De daglige målinger af temperaturen ved Quanaq har direkte indflydelse på de parametre den virtuelle visualitet som vises i billedsiden. Dermed skaber projektet direkte dialog med en geografisk konstant uanset hvor den vises i verden.
Projektet søger med interaktion og 3D virtual reality at skabe en affektiv, emotionel og lokal opkoblings på de konsekvenser det anthropocene har på fjerne steder som kun ganske få har besøgt. Projektets abstrakte resurse giver en større mulighed for tilstedeværelse og tolkning.
Materialer: Kajak, hydraulik motor, skærm, 2 projektører, surroundsound, 1 subwoofer, minimac og lydstyring, pc til virtual reality styring, splitter boks, podie.
Mere om projektet:
A note on digital art, virtuality and bodily transmissions
By Art Historian, Ulla Angkjær Jørgensen, Norwegian University of Technology and Science.